Bunele Maniere in Era Smartphone & Social Media

Am fost indragostita de ideea de politete si bune maniere dintotdeauna. Recunosc ca am fost crescuta intru o conduita politicoasa, frumoasa, cu bun simt si generozitate, asadar mi s-a parut mereu firesc sa fiu asa. #NuMaLaud, #ZicDoarAsa. Din pacate am dezvoltat si o atentie teribila la tot ceea ce… nu este bune maniere. Ma deranjeaza, si nu ma pot odata educa sa le las sa treaca, sa fie asa cum sunt. Stiu ca este cumva ipocrit sa spun ca sunt o fiinta care nu are prejudecati, atat timp cat cred ca oamenii Pot fi ca mine, in ceea ce priveste manierele (nu e chiar asa de greu daca ai acces la informatii si – hai sa fim seriosi – in ziua de azi cine nu are?).

Sunt anumite gesturi si chestiuni care ma deranjeaza foarte – dar foarte – mult in era smartphone & social media cu privire la bunele maniere. Pentru ca jobul meu este chiar in social media, „trebuie” sa stau pe Facebook toata ziua. Este la fel de „simplu” precum credeti, desigur. Despre acest subiect, vom discuta altadata. Si nu ca as fi eu o Marchiza (desi sunt), dar bunele maniere si politetea, pentru mine, spun totul despre cineva. Nu exagerez – chiar au puterea sa defineasca o persoana. Nu suntem decat atat cat iubim, spuneam aici, insa suntem si atat cat ne duce… educatia. Corect?

Iata ce ma scoate din sarite si poate va ajunge la destinatarul potrivit, candva.

NeManiera: Sunatul (si scrisul pe chat) la ore necuviincioase – si pe asta am vazut-o pe timeline-ul foarte multor artiste de machiaj, hair stiliste si manichiuriste. Mi se intampla si mie sa fiu cautata noaptea la 20, 22, 23 in legatura cu anumite probleme de social media care pot astepta (cu siguranta) pana a doua zi dimineata si nu sunt in esenta chiar atat de importante. Omul vrea doar sa stie ca are putere asupra ta si ca tu ii stai la dispozitie zi-noapte, pentru ca te plateste.

Solutia: In cazul in care te simti vinovat si ai talent de #Acheiver (cel care dobandeste), te rog gandeste-te iar si iar ca el te plateste pentru serviciile ce tu i le oferi in orele normale de lucru, indiferent de jocul de puteri. Asa e normal sa fie si asa este. Nu raspunde la telefon, nu intra in casuta de chat, nu, nu, nu. Sau mai bine, vorbesti cu clientii de pe un cont/email/numar de telefon pe care il inchizi dupa ora la care nu vrei sa fii deranjat.

 

NeManiera: Cf/Buna Cf/Cmz/Cf frumoaso si alte calamitati naturale – in primul rand s-ar putea ca oamenii (normali si educati) sa nu stea pe Facebook ca sa chat-uiasca alaturi de diversi necunoscuti despre nemurirea sufletului, sau mai teribil – sa flirteze cand sunt casatoriti. Desi nu obisnuiam sa pun poze cu viata mea privata pe Facebook, am inceput sa o fac numai pentru a se vedea (la drumul mare) ca sunt casatorita si bine-mersi, sa nu imi mai scrie barbatii CMZ CMF, frumoasei de mine. Bineinteles ca nu au luat in considerare nimic si continua cu faradelegile. Nu o sa spun niciodata unui strain ce mai fac, ce mai zic, sau sa raspund la „Aprecieri” de genul. Nu stiu, inca nu inteleg de ce o fac, cu altele chiar merge?

Solutia: Merge mereu, si conversatiile se sting instant: Buna, pot fi de folos cu ceva? Omul ramane perplex si se simte bizar, parasind repede putina.

 

NeManiera:  Review-urile proaste in masa date locatiilor unde ai fost sa servesti masa ori o bautura. Pe bune, de ce faceti asta? Umbla o vorba din batrani: daca n-ai nimic frumos de spus, mai bine taci. Vrei tu sa fii model in viata pentru altii? „Sa nu vina prostii sa manance aicea unde e nasol, sa le zic io cum sta treaba, sa ii dau pe astia in vileag, sa vada lumea”? Dar DE CE? Nu poti mai bine sa nu mai mergi acolo? Renunta la loc, accepta ca nu se potriveste cu gusturile tale si basta. Te gandesti ca in spatele bucatariei/barului/business-ului poti crea probleme mari? Nu mai bine incerci sa discuti cu cineva acolo, pe loc, cerand poate un argument, o explicatie la serviciile proaste acordate? Fii onest, mergi la un superior, daca ai sugestii pe bune incearca sa ajuti. A face observatii din spatele unui ecran e miselesc. Nici macar raspunderea nu ti-o asumi…

Solutia: Nu exista solutie. Am raspuns la sute de review-uri rau intentionate, rautacioase, licentioase, etc. Nimeni nu reuseste sa duca o conversatie cap-coada despre o problema intalnita, nimeni nu are sugestii. Le place circul. Le place can-can-ul. O solutie ar fi sa scoti de tot optiunea de Review-uri, dupa ce te-ai asigurat ca TOATE sunt luate pe rand, cercetate si rezolvate problemele sesizate acolo.

P.S. Cum ar fi sa primesti si tu stele si review-uri la cat de misto esti? Cum te-ai simti atunci?

NeManiera: „Hei, de ce nu raspunzi??” – adica ai lasat omul cu Seen pentru ca aveai altceva de facut si s-a bomsuflat – acum cere explicatii si tu nu vrei sa il lasi cu ochii in soare. N.B.: esti prea dragut, crede-ma…

Solutia: Poti scrie rapid „Conduc/Trafic/Vorbim mai tarziu/Vorbim acasa”, sau poti sa ii spui omului direct ca tu nu ai timp sa stai pe chat in timpul orelor de lucru sau cand esti in programul de intalniri/sport/ce mai vrei tu – ca orele tale pe chat sunt limitate intr-o zi si ii vei raspunde cand poti. Daca nu din prima, din a doua incercare se prinde oricine.

 

NeManiera: „englezirea” expresiilor si cuvintelor, spre exemplu „nu face sens” (doesn’t make sense), „manageriaza” (to manage), „nu am laicuit” (i didn’t like), si asa mai departe. Sa zicem ca intre prieteni merge, intr-un context informal. Insa nu in social media marketing, nu in business, nu,nu,nu.

Solutia: Scris urgent la administratorii paginii respective, pur si simplu. Nu la Review, ca am stabilit deja ca nu iti aduce nici o chestie. Si ai grija sa nu le folosesti si tu la randul tau. Totusi, vorbele au pornit de la cei care chiar stiu engleza si au vrut intr-o zi sa se dea mari cu asta. N-o face. Niciodata. Deloc.

 

 

Cu siguranta am enumerat numai cateva din ele, presimt ca va fi si o parte a II-a la acest articol.

Intre timp, am ignorat total telefonul care clipoceste cu clienti ce nu au somn si nici timp atunci cand sunt la munca sa spuna ce-si doresc pe partea de social media de care ma ocup eu pentru ei. Stiti cum e, poti sa spui ca dormeai sau erai undeva… Educatia nu avem cum sa o facem noi nimanui. Daca omul nu se simte, nici atunci cand ii dai mici semnale subtile, de multe ori cazul e pierdut.

You may also like

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *